Většina silnic v Libereckém kraji je v havarijním stavu

V Libereckém kraji je více než 656 kilometrů silnic druhých a třetích tříd v havarijním stavu. Je to téměř třetina krajských komunikací. Vyplývá to z analýzy stavu dopravy, kterou projednalo krajské zastupitelstvo. Ještě v roce 2010 bylo v kategorii havarijních zařazeno zhruba 423 kilometrů krajských silnic. Hlavní příčinou výrazného zhoršení stavu krajských komunikací byly předloňské povodně. Na kompletní opravu všech komunikací by bylo třeba zhruba čtyř miliard korun, řekl ČTK hejtmanův náměstek Martin Sepp (ČSSD).

Povodně výrazně zhoršily stav krajských komunikací, 38 úseků zůstalo po záplavách kvůli sesuvům neprůjezdných. Zatímco ještě na počátku roku 2010 bylo ve výborném stavu v kraji 447 kilometrů krajských silnic, loni už to byla jen polovina. Naopak v nevyhovujícím či havarijním stavu je podle analýzy více něž polovina krajských komunikací. Ještě před povodněmi se jejich podíl podařilo díky masivním investicím snížit na 40 procent. Lepší přitom není ani situace u mostů, kterých kraj vlastní 669. Více než 40 procent z nich je ve špatném až havarijním stavu. Dvě desítky mostů voda vzala a je nutné je postavit znova.

Práce na opravách začaly loni, ve srovnání s obcemi ale nabraly zpoždění. Důvodem byly hlavně problémy s financováním, kraj totiž může získat dotace na opravy povodňových škod do výše 50 procent, zatímco obcím stát přispívá 90 procenty. Pro tak malý kraj, jako je Liberecký, je ale podle Seppa obtížné zajistit miliardu potřebnou na spolufinancování oprav. Nakonec se ale podařilo připravit celkem 67 akcí za 1,722 miliardy korun, na něž stát díky zvýšení podpory přispěje více než 895 miliony korun. Zhruba 40 milionů získal kraj na opravy povodněmi poškozených silnic také z přeshraničního programu Cíl3. "Předpokládáme, že dalších 13 akcí za téměř 39 milionů budeme financovat z Fondu solidarity EU," dodal Sepp.
 
Liberecký kraj vlastní 2090 kilometrů silnic nižších tříd, což představuje 86 procent komunikací na jeho území. V minulosti se podařilo zastavit chátrání a stav komunikací se začal pomalu zlepšovat především díky úvěru 750 milionů Kč a stamilionům z evropských fondů. Pak ale přišly povodně, které v kraji napáchaly škody více než osm miliard Kč a vyžádaly si pět lidských životů. Jen na krajských silnicích a mostech překročily škody dvě miliardy Kč. Kraj se už před povodněmi rozhodl půjčit půl miliardy na opravy svých mostů, po povodních ale musel peníze přednostně nasměrovat na ty, jež zničila velká voda. "V letošním roce se předpokládá pokračování čerpání ve výši asi 300 milionů korun," dodal Sepp.
 
zdroj: ČTK