K opravě SŽDC přistupuje kvůli špatnému technickému stavu jedné z galerií, které chrání tunely před kamením padajícím ze skal. Na špatném stavu její konstrukce se totiž nepříznivě projevuje to, že do ní dlouhodobě zatéká. "Navíc zde došlo k sesunu zeminy na galerii," uvedl Illiaš. Ochranná galerie dostane novou vodotěsnou izolaci, obnovy se dočkají i železobetonové části konstrukce a nové bude i odvodnění svahu nad tunelem. Opraví se také přilehlé náhorní ochranné kamenné zídky.
Říkovské tunely, postavené v letech 1857 až 1859, jsou technickou památkou. Betonové záchytné konstrukce jsou u druhého a třetího tunelu z bezpečnostních důvodů od 60. let minulého století. Galerie zachytávající padající kameny ze skalních útvarů nad tratí jsou v Česku unikátem. Podle Illiaše teď SŽDC neplánuje žádnou další opravu, jež by souvisela s Říkovskými tunely, které jsou vyražené do skály a mají celkovou délku 737 metrů.
Tříkilometrový úsek ze Semil do Železného Brodu vede skalnatou soutěskou v údolí Jizery. V polovině 19. století to byl nejobtížnější úsek při výstavbě trati z Liberce do Pardubic. Když inženýři trať v tomto úseku vytyčovali, museli se spouštět z kolmých skal z výšky až 70 metrů a podobně se na místo dostávali i první dělníci.
zdroj: ČTK