Pokuty nejsou za zpoždění způsobená strojky, ale za předjetí
Údajně kvůli selhávajícím elektronickým odbavovacím terminálům se v Jablonci nad Nisou bouří řidiči autobusů městské hromadné dopravy a někteří dávají výpověď. Počet řidičů jablonecké MHD je však stabilní. Jablonecká dopravní, a. s., (JD), jejímž zřizovatelem je statutární město Jablonec nad Nisou, neuplatňuje u dopravce žádné pokuty za zpoždění kvůli nefunkčním strojkům, ale za např. tak zvané předjetí.
„Žádné pokuty nejsou uplatňované za zpoždění kvůli nefunkčním strojkům (odbavovacím zařízením). Naopak dopravce je pokutovaný hlavně za nekázeň řidičů – předjetí, kterých bylo jen za únor a březen 583. Představte si, když přijdete na čas na zastávku a už vidíte jen koncová světla autobusu. Přesně za to je většina udělených pokut v souladu s uzavřenou smlouvou,“ říká Luboš Wejnar, ředitel JD, a.s. Od začátku letošního února provozuje městskou hromadnou dopravu v Jablonci nad Nisou ČSAD Slaný. Společnost vlastní autobusy, které strojky – odbavovacím zařízením vybavila JD, jež je provozuje pro Dopravní sdružení obcí Jablonecka (DSOJ).
„Software odbavovacích zařízeních byl upravený k letošnímu 1. září v souvislosti s modernizací způsobu odbavení cestujících v integrovaném dopravním systému Libereckého kraje. Do konce října pak strojky u všech dopravců pracovaly v ověřovacím provozu, během něhož se průběžně odstraňovaly zjištěné nedostatky,“ doplňuje Wejnar s tím, že společnost KORID LK funkčnost strojků pravidelně kontrolovala.
Podle statutárního náměstka hejtmana LK pro resort dopravy Jana Svitáka se zásadní problémy odstranily právě v tomto období ověřování. „V prvních týdnech jsme zaznamenali chyby, které se zejména týkaly odbavení mobilní aplikace, nové karty Opuscard+ nebo při čtení kupónu revizorskými čtečkami. Nejednalo se však o systémové chyby a zásadní problémy byly již odstraněné,“ říká Sviták, který připouští, že v některých případech trvalo odbavení déle bankovní kartou, obzvláště v režimu online v místě s horším signálem.
KORID LK evidoval některé nedostatky u jabloneckých strojků, které nebyly sice přátelské vůči cestujícím, nicméně neohrožovaly fungování celého systému a odstraněné byly k 23. listopadu:
· při odbavení časového kupónu z Opuscard+ chyběla zvuková signalizace
· čtení QR kódů z papíru bylo značně nespolehlivé
· čtení všech identifikátorů trvalo cca 4-5 vteřin
„Doplnili jsme zvukové hlášení při odbavení identifikátoru, upravili odbavení výdeje po prodeji lístku za hotovost a zkrátili dobu zobrazení informace na tiskárně, čímž se odbavení zrychlilo.
Upravenou aplikaci jsme 23. listopadu nasadili do všech vozů MHD v Jablonci n. Nisou,“ informuje A. Hajda ze společnosti EM Test ČR, spol. s r.o., která strojky Jablonci dodala.
Podle porovnání přesnosti dat o poloze vozidla zasílaných do Centrálního dispečinku Libereckého kraje vychází právě v Jablonci používaný EM Test ČR, spol. s r.o., nejlépe.
V reportáží o údajně se bouřících řidičích městských autobusů jeden z nich říká, že dostal vysokou pokutu právě kvůli nefunkčnosti odbavovacího zařízení. To ale není pravda. Pan Šlechta dostal pokutu za nedodržení jízdního řádu a za kilometry najeté mimo trasu. Autobus totiž použil jako osobní vůz.
„Pan Šlechta byl pokutován za nedodržení jízdního řádu, ze zastávky odjel třeba o jednu i více minut dřív oproti jízdnímu řádu. Dále při dvouhodinové pauze o víkendu, kdy stál u ABB, nám sice oznámil, že si zajede na oběd, jen nevyužil k cestě klasické MHD, ale jel „svým“ autobusem domů do Vladimírské ulice ve Mšeně. Pokutován za zpoždění nebyl. Když jsem pana Šlechtu kontaktoval, aby mi donesl zmíněné vyčíslení pokut kvůli prošetření, dosud nic nedodal. Toto se samozřejmě týká i druhého řidiče, který reportáž vyvolal,“ konstatuje Jiří Oberdörfer, jablonecký vedoucí dispečer ČSAD Slaný. Pouze tito dva řidiči dali ČSAD Slaný výpověď, jinak je stav řidičů v jablonecké MHD naplněný.