"Nyní jsme uprostřed řízení o územním rozhodnutí," uvedl Galnor. Jeho součástí jsou i hlukové zkoušky, dnes se uskutečnila poslední třetí. "Testoval se stroj armády, který je využívaný při záchraně lidí při hromadných neštěstích," nastínil technický náměstek. Předtím se zjišťovalo jaký rámus vydávají helikoptéry záchranné služby a policie.
Vojenský vrtulník je ale největší a nejtěžší. Zatímco stroj helikoptéry váží 3,5 tuny, armádní zhruba 6,5 tuny. Na základě hlukových zkoušek bude nemocnice vědět, jak rozsáhlá protihluková opatření bude muset udělat a kolik oken vyměnit.
Přistávací plochu pro vrtulník umístí 21 metrů nad zemí nad parkem nedaleko pavilonu chirurgie a s ním ho propojí tunelem. Oproti původním předpokladům se ale nebude muset zbourat věžička budovy staré chirurgie. "Původně se počítalo s napojením heliportu do 3. patra, podle současné verze ale bude napojení v pátém patře a věžička tak nevadí," vysvětlil technický ředitel. Zatím však podle něj nevědí, zda budou muset vykácet vzrostlé stromy v parku.
Heliport využijí celoročně a přistávat na něm budou moci i armádní vrtulníky. "Bude konstruován i na noční provoz a jakékoliv počasí, tedy i zimní provoz," dodal Galnor.
Stavební povolení by nemocnice chtěla mít do konce prosince, v takovém případě by výstavba začala zkraje příštího roku. O výstavbě přistávací plochy se v Liberci diskutuje léta, realizace narážela na nedostatek peněz. Pokud by stavbu nezahájila, pravděpodobně by brzy přišla o statut traumacentra i o nemalé peníze od zdravotních pojišťoven a dotace na novou techniku. Nyní dopravují vrtulníky pacienty na liberecké letiště, odkud je převážejí sanitky městem do nemocnice. "Cesta i s překládáním pacientů trvá deset až 15 minut. Zvlášť u těžce zraněných pacientů může složitá přeprava ohrozit jejich život nebo zhoršit zdravotní stav," řekl již dříve ředitel krajské záchranné služby Stanislav Mackovík.
zdroj: ČTK