Regionální osobní vlaky objednávané Libereckým krajem se zatím na trať nevrátí. "V době uzávěrky změny jízdního řádu platné od 15.června nebylo jisté, že bude provoz v červnu obnoven. Informace avizovaly zprovoznění až koncem července," sdělil dnes ČTK Viktor Liška z krajského odboru dopravy. Na podzim by navíc měla začít oprava úseku Karlov - Křižany, proto kraj osobní vlaky mezi Libercem a Jablonným v Podještědí neobjednal. Obnovit chce jen spěšný ranní vlak, místo osobních vlaků budou nejméně do změny jízdních řádů v prosinci jezdit autobusy.
Na hlavní trati z Liberce na Českou Lípu strhla loni v červnu velká voda část náspu a zhruba 70 metrů kolejí zůstalo viset ve vzduchu. Přívalové deště narušily i stabilitu celého svahu. Oprava stála téměř 68 milionů korun. "Bylo třeba rozebrat zbytky poškozeného svahu, odstranit popadané stromy a odtěžit vodou nasáklé části sesuvu. Následovalo budování vyztužené konstrukce nového svahu, kdy se mezi zhutněné vrstvy kamene ještě napínaly výztužné geomříže, které pomohou zvládnout tlaky masivu na železniční násep," řekl ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař. SŽDC podle něj využila výluky k opravám některých dalších úseků, díky tomu budou vlaky na trase jezdit rychleji.
Poškození trati u Rynoltic patří k největším škodám, které v Libereckém kraji způsobila loni v červnu povodeň. Velká voda tehdy v kraji zasáhla 45 obcí a zůstaly po ní škody za bezmála 570 milionů korun. Nejpoškozenější byly krajské silnice. Další škody za více než 300 milionů korun napáchala bouře v červenci. Ve srovnání se škodami z roku 2010, kdy v srpnu blesková povodeň zasáhla polovinu území kraje, jsou ale minimální. Tehdy zůstaly v kraji škody za více než osm miliard a na opravách se stále pracuje.
zdroj: ČTK