Nové tramvaje jsou plně nízkopodlažní, téměř 23 metrů dlouhé soupravy. Ve srovnání s vozy, které dopravní podnik používá teď, by měly být méně hlučné. Otočné nápravy se budou navíc méně opotřebovávat a šetrnější jsou i ke kolejím. Dlouhý vůz je zhruba v polovině rozdělený harmonikou. "Pojme při běžném provozu 150 cestujících, při špičkách nebo velkých akcích se do něj ale vejde až 230 lidí," řekl Wejnar. Dopravní podnik chce v budoucnu tyto tramvaje sám montovat, což by mělo cenu každého dalšího vozu snížit zhruba na 30 milionů Kč.
Podobných vozů by mělo v budoucnu jezdit po městě osm, počítá s tím rámcová smlouva s Pragoimexem. Kontrakt za 320 milionů korun už delší dobu kritizuje opozice. "Dopravní podnik má už dnes dluhy za čtvrt miliardy korun, a aby mohl tramvaje zaplatit, bude třeba zdražit jízdné v městské dopravě," řekl už dříve Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec). Nové tramvaje podle něj Liberec nepotřebuje, když zatím nebude stavět novou trať na sídliště Rochlice. Stavět vlastní tramvaje je navíc podle něj nestandardní, a pokud budou problémy, nebude kde vozy reklamovat.
Podle Wejnara ale město nové nízkopodlažní vozy potřebuje, z 66 vozů, které má k dispozici, je jen 12 nízkopodlažních. Komplikuje to cestování seniorům, postiženým i rodičům s kočárky. Některé tramvaje jsou navíc bezmála 50 let staré, i když byly modernizovány. Vozy vyráběné přímo v Liberci budou navíc podle Wejnara levnější než ty, které by mohl dopravní podnik koupit. Loni třeba dostal nabídku od Bombardieru, srovnatelná tramvaj ale stála 65 milionů. O zdražování jízného kvůli novým vozům podnik ani město neuvažují.
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) je největší společností ve vlastnictví Liberce, který letos městskou dopravu dotuje 200 miliony korun. Od podzimu 2009 je menšinovým vlastníkem sousední Jablonec nad Nisou. Podnik s půlmiliardovým obratem ročně přepraví 36 milionů cestujících. Loni podle předběžných informací skončilo hospodaření ziskem 1,3 milionu Kč. Vedle městské dopravy provozuje dopravní podnik autoškolu, komerční linku Liberec - Praha a má i vlastní cestovní agenturu. Významné příjmy tvoří reklama.
zdroj: ČTK